De fiscale autoregels vanaf 2016

Ooit, lang geleden, waren de regels voor het privégebruik van auto ’s ‘op de zaak’ simpel, zelfs zo simpel dat er maar één regel was: 20% voor het privégebruik in de winst en 12% Btw.
AdNWeb Autowrak
En toen kwam er een politieke olifant met een grote slurf en die…. Na die olifant hadden we 0%, 4%, 7%, 14%, 20%, 22%, 25% en 35% en ook nog 2,7% en 1,5% Btw. Je bent er nog?
Ja, ik wel. Ik moet wel.
Maar…. het moet weer anders worden.
Weer ja, want het is niet goed. Het werkt niet en het is ’te duur’.
Denk je over het kopen van een nieuwe auto binnenkort?? Ik ga proberen het uit te leggen…., heb je wat meer om over na te denken dan alleen de kleur.

Oude auto’s 
Voor de uitleg eerst even dit: de auto die je nu hebt valt nog onder de oude regels en blijft dat ook voor de eerste vijf jaar van het bestaan (van de auto dus, datum eerst afgifte kenteken) zolang jij in die auto blijft rijden. Dat heet de 60-maandenregeling. Die regeling geldt dan overigens ook als de nieuwe regels gunstiger zijn dan de oude!
Nog niet echt duidelijk is wat er gebeurt met auto’s die 2e hands worden gekocht: plakken die 60 maanden aan de auto of aan de eigenaar?

Nieuwe auto’s
Vanaf 2016 komen er (het is nog een plan!) 4 categorieën auto’s.

Auto’s met 0(nul-)emissie
Dat zijn volledig elektrische auto’s (en dus geen hybrides!). De ‘bijtelling’ daarop wordt en blijft voor 5 jaar (tot en met 2020) 4%. Die 4% geldt dan wel voor de eerste € 50.000 aankoopprijs (de cataloguswaarde, beter opgeschreven), voor de kosten daarboven wordt het 22%.
Onder deze categorie vallen ook de auto ’s die volledig op waterstof (gaan) rijden, maar daar is er geen grens van € 50.000, de 4% is geldt over de hele waarde.

De Hybride-auto’s (PHEV)
De auto ’s dus die zowel elektrisch kunnen rijden als op benzine en/of diesel en maximaal 50 gr/km Co2 uitstoten. De ‘bijtelling’ daarop was 7% (2015) en dat gaat de komende jaren stapsgewijs omhoog: 2016: 15%, 2017: 17%, 2018: 19% en vanaf 2019: 22%. De ‘lol’ daar is er in dit plan dus nu wel zo ’n beetje af daar, tenminste wat betreft de fiscale behandeling van het privé-gebruik.

Zuinige auto’s
Zuinige auto’s zijn de auto ’s met 50-106 gr/km uitstoot Co2. De ‘bijtelling’ daarop liep tot en met dit jaar (2015) van 14% tot 20%. In 2016 wordt dat voor al deze auto ’s 21% en daarna (vanaf 2017 dus) 22%.

De rest
Alle overige auto ’s vallen nu in de 25% ‘bijtellingscategorie’ en dat blijft in 2016 ook nog zo, daarna gaat het percentage terug naar 22%.

Psssst, auto kopen?
Wil je een nieuwe auto kopen die nog onder de oude regeling(en) valt? Dan moet je rap opschieten dus. De auto moet uiterlijk 31 december 2015 op je naam staan want een (voorlopige) koopovereenkomst alleen is niet voldoende, het gaat om de datum van de tenaamstelling.
Deskundigen schatten overigens ook in dat de prijzen van 2e hands auto ’s die er met de nieuwe regels bekaaid vanaf komen sneller gaan dalen dan normaal het geval zou zijn.

MRB, BPM & Overige
Ook voor de MRB en de BPM wordt de hybride auto stapsgewijs gelijkgeschakeld aan de gewone auto. Voor de volledig elektrische auto’s blijft de vrijstelling voor MRB en BPM bestaan.
De Milieu-investeringsaftrek (MIA) was al in de afbouwfase en dat afbouwen naar nul gaat gewoon door.
In de omzetbelasting worden vooralsnog geen wijzigingen verwacht. Door de stijging van de BPM op nieuw aan te schaffen hybride auto’s en sterk vervuilende dieselauto’s zal er wel een (geringe) toename van de btw-correctie wegens privégebruik plaatsvinden; de grondslag van de berekening wordt immers hoger.