Je hebt vast ook al eens zo iemand aan de telefoon gehad: gouden bergen, besparingen van paradijselijke omvang en/of een efficiencyverbetering die werken overbodig maakt worden voorzien als je…… Vasthoudende typetjes meestal ook, die telefonisten; van ‘nee’ willen ze niet weten, dat maakt ze juist blij. Op dit moment blijkbaar erg in trek: energieverkopers.
Telemarketing heet dat, hoewel televerkoop misschien wel een beter woord is. Het programma Radar dook eens in deze problematiek en de uitzending die ze daarover maakten is hier te zien en het artikel erover is er te lezen. Een verhaal inclusief de soms droevige gevolgen voor (vooral) startende ondernemers die vaak geen idee hebben in welke jungle ze nu zijn beland. Beetje dom soms ook, dat dan weer wel. Iemand zonder een goed ontwikkelde ‘bullshitradar’ heeft het altijd moeilijk in ondernemersland en zeker tegenover dit soort goed pratende verkopers. Deel van dit ‘kwaad’ is ook de Kamer van Koophandel die tegen zeer schappelijke tarieven alles-en-iedereen voorziet van de gegevens van (al dan niet startende) ondernemers. Klachten daarover zijn er al jaren, maar de KvK lijkt nu ineens (een beetje) wakker te zijn geworden. Beweging dus daar, een beetje dan dus. Maar alle kleine beetjes helpen.