Vanaf 2030 moet automobiel Nederland gaan ‘rekeningrijden’, betalen per gereden kilometer dus en dat is heel anders dan hoe het nu gaat natuurlijk (hoewel …..). De onderlinge gedachte van dat plan is: wie rijdt, betaalt en dus ook: wie niet rijdt, betaalt niet.
Maar dit is NL en dus worden er tegelijk ook weer allerlei andere doelen bijgehaald, uitzonderingen bedacht en dan wordt het dus ingewikkeld, in ieder geval ingewikkelder dan x cent/kilometer. Voorlopige berekeningen laten inmiddels zien dat de kilometerprijs voorlopig op zo ’n 7 a 8 cent per kilometer gaat uitkomen. In het (oorspronkelijke) idee vervalt dan aan de andere kant de accijns op brandstof, de houderschapsbelasting (a.k.a. wegenbelasting) en de BPM.
Probleempje is er wel: dit alles moet wel (ongeveer) ‘budgetneutraal’ zijn voor de overheid: het mag dus geen belastinginkomsten kosten en het is lastig te voorspellen of het rijgedrag van ons allen door die nieuwe regels gaat veranderen en zo ja: welke kant op. De slimmigheid van de Nederlander kan inderdaad niet onderschat worden…..