We hobbelen al een tijdje van de ene crisis naar de andere en de sterk stijgende inflatie is er daar zeker ook eentje van. Voor degenen onder jullie die graag cijfers kijken: hier de officiële CBS-data van de laatste 20 jaar op een rijtje (uitklappen om per maand te kijken, dan zie je ook 2022). Het gaat hard.
Quote uit de Telegraaf: “Onderzoeksbureau GfK vulde een boodschappenkar met 55 producten die klanten het meest kopen in de Nederlandse supermarkt. „Dit is echt het basisassortiment van meest populaire items”, zegt Buysse. „Een liter halfvolle melk, een half volkoren, tandpasta, bloem, margarine, al die producten die we allemaal regelmatig kopen.” (…) Verder zijn zowel huismerken als A-merken vertegenwoordigd en zitten er producten in van negen supermarkten, die samen bijna 92% van de totale supermarktomzet vertegenwoordigen: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Coop, Dirk, Dekamarkt, Hoogvliet en Plus.
In september 2021 betaalde de gewone Nederlander die al zo weinig heeft 100 euro voor die tas. Half mei van rampjaar 2022 was dit al €115,60. Norman Buysse, directeur retail bij GfK: “Een stijging van 15,5% is enorm. Zo haalt de inflatie dit jaar nog makkelijk de 20%.”.
En dan hebben we het dus nog niet over de energiekosten…. De banken slaan inmiddels alarm.
Zoiets als dit doet mij altijd weer denken aan mijn oude godsdienstleraar en zijn waarschuwing, direct uit de Bijbel: de 7 vette en de 7 magere jaren. Ook bij de oude Egyptenaren was dit fenomeen bekend. Die wisten toen al wel wat, die mensen van toen. Ze snapten het wel niet, maar ze wisten het al wel. Trouwens: zoveel wijzer dan onze verre voorouders zijn wij blijkbaar nou ook weer niet…. Even rekenen dus toch maar. De recentste (financiële) crisis was ongeveer 2008, plus 7 jaar is 2015 en toen ging inderdaad economisch alles best redelijk. Weer plus 7 jaar is 2022. Oei!!
Het lastige is: we kunnen we weinig aan doen. We kunnen er wel iets MEE doen.