Ingewikkeld & moeilijk. Gevaarlijk zelfs, zowel voor ons persoonlijk als voor onze bedrijven. Dat zijn toch wel de beste woorden voor de situatie waar we met z’n allen nu in beland zijn. Wat te doen? Wat niet te doen? En alsof dat allemaal al niet erg genoeg is: de geruchten, halve plannen, mensen-met-een-mening en goedbedoelende media zijn overal aanwezig. Geluk bij een ongeluk is dat de regering steeds meer hulppakketten maakt (en ze vaak gelijk ook weer aanpast…). En nee, oplossingen zijn die regelingen niet! Helpen bij die oplossing(en) kunnen ze je wel.
Bizar toch, deze auto die ineens van links kwam en niet stopte. Weten we in ieder geval hoe het voelt als je een lief, wollig lid van een schaapskudde bent en je weet dat er hongerige wolven achter de struiken liggen (een van mijn favoriete songs ook, lees de tekst)…. Maar goed, we moeten verder; Zur Sache dus: wat te doen nu als je ondernemer bent?
Ik zie drie te zetten stappen: 1) maak een analyse & een plan, 2) kijk waar mogelijke hulp zit en 3) gebruik (zo nodig) het noodpakket van de overheid.
Ik denk aan een bekend iemand (geen idee meer wie, iemand?) die zei: ‘zelfs een slecht plan is beter dan geen plan’. Reageer niet alleen maar op incidenten, heb een plan! Want hoe het ook allemaal zij: dit wordt een uitputtingsslag en wie de meeste energie (= ook geld) weet te verzamelen en dat goed weet te gebruiken maakt de beste kans op overleven. So don’t panic!
Stap 1, analyse & plan. De belangrijkste vraag is: hoe lang gaat dit duren? Ik heb geen idee (wie wel?), maar laten we eens drie scenario ’s bedenken: 3 maanden, 6 maanden en 9 maanden. Je hebt veel historische informatie over je bedrijf (de jaarrekeningen) en je privé-financiën (je aangiften). Gebruik die informatie om voor die periode(s) uit te zetten -en ook uit te rekenen- wat er kan gaan gebeuren, wat dat voor je betekent en waar dus de (mogelijke) problemen zitten. Maak met die info een (soort van) plan: wat (qua inkomsten, uitgaven) gaat er gebeuren de komende maanden, hoe kom ik daar uit en wat (hoeveel) kom ik waar tekort?
Mocht je hierbij hulp willen, of graag hebben dat ik over je schouder mee kijk: laat weten!
Stap 2, hulp zoeken & vinden. Je hebt in normale tijden waarschijnlijk met heel veel partijen te maken: je klanten natuurlijk, maar ook je leveranciers, je bank (die hebben ook al hulppakketten), je huurbaas, je buren, verzekeraar, concullega’s, adviseurs, etc. Kijk eens door een jaartje boekhouding en je komt ze bijna allemaal tegen! Bedenk wat die partijen voor je kunnen doen en vraag (zeur, als nodig) eens door. Waarom zou je gewoon doorgaan met je volledige kantoor- of winkelhuur te betalen (moet je huurbaas niet ook een deel van deze last dragen?). Moet dat abonnement nou echt (zo) doorlopen? Bedenk wel één heel belangrijk ding: vaak bestaat die hulp uit het uitstellen van betalen, afstel is het niet. Of zoals onze voorouders al wisten: boontje komt ooit om zijn loontje.
Stap 3, het noodpakket van de overheid. Ik schreef al: dat pakket is geen oplossing, je koopt er wel tijd mee om een oplossing te vinden.
Eerste belangrijke punt: zorg dat je goed op de hoogte blijft van wat er aan regelingen is en wat er daarin verandert. Dat kan ik niet voor je oplossen hier; die regels veranderen zo vaak dat ik niet meer aan mijn gewone werk toekom als ik dat hier allemaal op zou moeten schrijven en bijhouden. Dan kun je je een slag in de rondte lezen, er zijn twee sites op mijn vakgebied waar ze dat allemaal netjes bijhouden: AccountancyVanmorgen en TaxLive. En de KvK doet ook zijn best. Ik vind deze sites vollediger en betrouwbaarder dan allerlei kranten, Nu.nl, who- & whatever. Blijf dus kijken, iets wat gisteren zo was is morgen misschien zus!
Tweede punt: denk goed na hoe en wat je doet. En waarom. Neem de tijd, op een paar dagen zal het meestal niet komen, toch? Van al dat gedrang en gepaniekeer nu word je alleen maar nerveus, boos en dus gefrustreerd. Het is allemaal al erg genoeg, doe jezelf dat niet aan. Ik merk ook dat sommige klanten aarzelen om die staatssteun te gebruiken: ingewikkeld, omslachtig en (nog) niet echt nodig. Dat kan kloppen en het is ook een heel lastige afweging die voor iedereen anders zal zijn. Heb je een plan dan kun je nut en noodzaak beter overzien! Ik leen ook nog maar eens een gezegde: if you don ’t use it, you lose it.
Mocht je hierbij hulp nodig hebben of graag hebben dat ik over je schouder mee kijk: laat weten!
Leg een dossier aan! Maak van alles wat je indient, aanvraagt, invult een afschrift (op papier e/o digitaal)! Er komt een moment van afrekenen, controle, verantwoording en wie zich er nu te makkelijk en te snel doorheen werkt zit later met de brokken. Denk aan wat er o.a. met de Kinderopvangtoeslagen is gebeurd, zoiets dus ja. De hulpverleners hebben straks goed gevulde dossiers, die moet jij ook hebben. En alles wat je doet is daarnaast straks ook fiscaal (in je jaarrekening en aangifte 2020 dus) van belang.
Tot slot nog één ding: dit gaat ooit voorbij. Bedenk bij alles wat je doet en niet doet hoe ‘ze’ (je zakelijke relaties, de overheid, je klanten) daar dan tegenaan kijken. Je kunt veel goed doen, maar ook veel kwaad.