En daar zijn ze dan: de eindejaarstips 2019

Tradities, daar kunnen we er niet genoeg van hebben. Of juist niet natuurlijk, ’t is maar hoe je in de wereld staat….
De eindejaarstips-traditie houden we er voorlopig zeker in, in ieder geval net zolang als de traditie ook wil dat we fiscaal werken, denken en rekenen per boek-/kalenderjaar en we dus vanaf nu nog een maand hebben om fiscale slimmigheden voor 2019 te bedenken en uit te voeren….
Laat ik eens stevig beginnen: de Register Belastingadviseurs hebben een behoorlijk compleet werkstuk afgeleverd en dat vind je hier (pdf). Zie dit boekwerk als een inspiratiebron; er zit vast ergens iets voor je tussen….
Update: en voor wie geen genoeg kan krijgen van die tips: hier een link met de tips van alle grote advieskantoren.

Ik doe daarnaast ook altijd nog een kwartje in de collectebus door wat zaken op te sommen die dichter bij huis liggen. En bedenk: fiscaal denken is en blijft altijd maatwerk. Wat voor de een handig is is voor de ander juist onhandig. Als je dus ergens aan denkt, of op een idee gebracht bent: overleg met me. Soms is jouw situatie net even anders dan… en/of kan het nog beter.
Denk ook even door: je fiscale inkomen is tegenwoordig niet alleen bepalend voor je belastingafdracht, maar ook bepalend voor zaken als Toeslagen en Studiefinanciering (je eigen/aflossing of die van je kinderen), soms kun je dus ruimhartig scoren op vele fronten door het slim aan te pakken. Ik heb hier gevallen liggen waarin de uitgaven voor meer dan 100% door de overheid betaald zijn (ja, Sinterklaas bestaat echt, soms).

Hoe kun (moet) je denken (en rekenen)?

* Je winst 2019 gaat matig worden (je weet meestal wel waar in jouw geval het fiscale break-evenpunt ligt want dat hebben we vaak genoeg besproken. Maar als je twijfelt: bel, mail). In dit geval schiet je met fiscale aftrekposten weinig tot niets op en kun je je geld beter opsparen voor fiscaal nuttige uitgaven in 2020. Maar zelfs dat hoeft in jouw geval weer niet waar te zijn.
* Je winst 2019 gaat goed tot heel goed worden. Ja, dan hebben fiscaal handige uitgaven vaak zin. Niet alleen fiscaal, maar dus mogelijk ook op andere fronten.

Zaken die altijd voor de hand liggen:

* Kijk eens rond in je kantoor, werkplaats: nog dingen nodig die altijd van pas komen maar waar je nu toevallig nog even niet om zit te springen? Misschien toch maar in 2019 kopen dan? Gereedschap, papier, postzegels, een volle benzinetank, …. ? Je hebt er altijd wat aan, ook volgend jaar.
Denk er wel aan: zaken die meer dan € 450 kosten (ex. btw, tenzij je van Btw bent vrijgesteld – dan incl. Btw) zijn geen kosten maar investeringen en op investeringen moeten we in 5 jaar afschrijven. Die nieuwe laptop van € 600 die je nu nog koopt levert je dus een aftrekpost op van € 10 in 2019. Ook mooi, maar dat schiet hier dus niet op.

* Voor investeringen is er wel de Kleinschaligheidstoeslag: een extra en eenmalige aftrekpost van 28% (naast de gewone afschrijvingen dus) op de aanschafprijs. Aan die toeslag zitten wel twee voorwaarden: 1) het moet dus altijd gaan om dingen die tenminste € 450 per stuk kosten en 2) het totaal aan die investeringen in 2019 moet tenminste € 2.300 zijn. Zit je nu al op of over die grens van € 2.300 dan is het fiscaal voordelig dingen die je toch al wilde kopen nog dit jaar aan te schaffen.
Ga je die grens niet halen: misschien is dan 2020 een fiscaal handiger jaar?

* De KOR (Kleine Ondernemersregeling) voor de Btw (het laatste jaar!).
Een ingewikkelde regeling om makkelijk uit te leggen. Ik probeer het toch.
Het gaat om het btw-saldo en dat is het verschil tussen de btw die je moet betalen over je omzet aan de ene en de btw die je kunt terugvragen op kosten en investeringen aan de andere kant.
Als dat verschil (het saldo) over heel 2019:
– minder is dan € 1.345 hoef je niets te betalen aan btw 2018 (wat al betaald is krijg je dan terug)
– tussen de € 1.345 en € 1.883 ligt hoef je een deel niet te betalen.
Let wel heel goed op: als je handelt met het buitenland of gebruik maakt van de verleggingsregeling is het ingewikkelder dan alleen het saldo bepalen en vergeet niet ook rekening te houden met de btw op het privégebruik (want dat telt ook mee!).
Voor zover je dat zelf al niet bedacht had: je kunt dat btw-saldo natuurlijk enigszins beïnvloeden. Hoe dan?
* Als je werkt met uitgaande facturen: de laatste facturen van 2019 in december versturen (hoger saldo) of in januari 2020 (lager saldo). Let wel op de factuur-eisen dan: geleverd werk of goederen van vóór december moeten in december gefactureerd worden!
* Aan de andere kant: facturen van leveranciers kun je in december betalen (lager saldo) of in januari (hoger saldo).
Een beetje (door-)rekenen kan geld opleveren. Gratis geld zelfs!

* Lijfrente en/of banksparen. De premie die je in 2019 betaalt kun je aftrekken van je inkomen (winst) 2019, maar daar zijn wel de nodige rekenregels voor die rekening houden met van-alles-en-nog-wat. Is allemaal uit te rekenen, ook nu nog. Betalen moet wel voordat 2020 begint.
Maar: je kunt het ook via de band van de Fiscale Oudedagsreserve (FOR) spelen en even 2020 afwachten.

* Toeslagen & vermogen
Kun je aanspraak maken op de Toeslagen van 2020, dan moet je naast je inkomen ook letten op je vermogen. Het bepalende peilmoment is je vermogen op 01-01-2020 (31-12-2019 dus eigenlijk) voor de Toeslagen van 2020 (!). Denk eraan: vermogen is meer dan alleen je bank- en spaarsaldi; meetellen doen ook (groene) beleggingen, 2e (vakantie)huizen e.d. Wat niet meetelt is vermogen in je bedrijf.

* Vermogen in Box 3. Misschien kun je nog wat aan je vermogen sleutelen voor de peildatum? Groene beleggingen? Banksparen/lijfrente? Aflossen leningen, hypotheek? Openstaande rekeningen betalen? 
Die belastingaanslag toch nu maar betalen?