Binnenkort begint er een enorme operatie: de belastingdienst gaat alle (ja, alle!) Btw-nummers van eenmanszaken vervangen door een nieuw nummer: het ‘btw-id’. De hele operatie moet klaar zijn voor 31-12-2019, de nieuwe nummers werken vanaf 01-01-2020 en dan vervallen dus de oude nummers. Ben je een eenmanszaak (eenvrouwszaak = ook prima) dan staat je het een en ander aan werk te wachten de komende maanden.
Binnenkort dus belangrijke post (met je nieuwe btw-id erin)!
Even terug naar het waarom van dit alles: voor een eenmanszaak bestaat het btw-nummer al heel lang uit het BSN- (oud Nederlands: Sofi-) nummer van de ondernemer + B01 (of 02, of …) erachter en dat btw-nummer moet je als ondernemer op zo ongeveer alle communicatie naar buiten vermelden. Identiteitsfraude is zo wel erg makkelijk en dat moet dus anders, vandaar een ander nummer.
Deze enorme operatie (er zijn nu bijna 1,2 miljoen eenmanszaken!!) heeft vele gevolgen, ik vat het in twee punten kort samen.
De eerste: je moet op al je communicatie naar buiten (website, briefpapier, facturen, visitekaartje, standaardcontractwerk, …) het nieuwe btw-id gaan zetten (en de oude versies dus -straks- weggooien en nee: niet pennywise gaan doen, weggooien!), dat geldt natuurlijk evenzeer voor alle digitale versies daarvan. Klanten, leveranciers en andere relaties die werken met je btw-nummer moet je natuurlijk ook informeren.
De tweede: als je zaken doet met ondernemingen in het buitenland (import, export, alle ICP/ICL-transacties in het algemeen dus – ja, ook de kleine) moet je je klanten e/o leveranciers tijdig informeren. In het EU-systeem waar je btw-nummer vindbaar en verifieerbaar moet zijn (het VIES-systeem) verandert je nummer ook vanaf 01-01-2020 en dan ben je dus met je oude nummer niet meer vindbaar.
Ik zou zeggen: sterkte hiermee! Het is voor een goede zaak, toch?!
En hopelijk gaat alles goed, want overheid en automatisering…….