Een goed gebruik inmiddels en dus een traditie: de eindjaartips.
Wat is (misschien) handig om nog te doen voordat 2018 begint, of juist niet te doen?
Het is lastig om daar hier zo maar iets over op te schrijven want iedereen is qua financiële en fiscale positie anders en dus is het een erg individuele kwestie. En daarnaast: het is ook nogal wat als je alles bij elkaar moet gaan typen wat hierover op te schrijven is en dat ga ik dus ook niet doen (nou ja, een beetje dan). Beter goed gejat dan veel tijd steken in iets wat anderen al gedaan hebben….. Toch?
Ik geef jullie dus een link naar een (behoorlijk) compleet overzicht, gemaakt door KPMG (pdf). Hiero. Kijk er eens doorheen: iets van je gading?
En voor tijdens het lezen en denken: een leuk muziekje uit de oude doos.
En dan nu dus ook even praktisch en klein(er)….
Tips: altijd handig en nuttig natuurlijk. Alleen welke wel, welke niet en waarom wel, dan wel niet, dat is de 1000-guldenvraag. Daarnaast: het is en blijft altijd maatwerk want wat voor de een handig is, is voor de ander juist onhandig. Als je dus ergens aan denkt, of op een idee gebracht bent: overleg met me. Soms is jouw situatie net even anders dan… en/of kan het nog beter.
Verder na de breek….
Denk ook even door: je fiscale inkomen is tegenwoordig niet alleen bepalend voor je belastingafdracht, maar ook bepalend voor zaken als Toeslagen en Studiefinanciering (je eigen/aflossing of die van je kinderen), soms kun je dus ruimhartig scoren op vele fronten door het slim aan te pakken. Ik heb hier gevallen liggen waarin de uitgaven voor meer dan 100% door de overheid betaald zijn (ja, Sinterklaas bestaat echt, soms).
Hoe kun (moet) je denken (en rekenen)?
* Je winst 2017 gaat matig worden (je weet meestal wel waar in jouw geval het fiscale break-evenpunt ligt want dat hebben we vaak genoeg besproken. Maar als je twijfelt: bel, mail). In dit geval schiet je met fiscale aftrekposten weinig tot niets op en kun je je geld beter opsparen voor fiscaal nuttige uitgaven in 2018. Maar zelfs dat hoeft in jouw geval weer niet waar te zijn.
* Je winst 2017 gaat goed tot heel goed worden. Ja, dan hebben fiscaal handige uitgaven vaak zin. Niet alleen fiscaal, maar dus ook op andere fronten.
Zaken die altijd voor de hand liggen:
* Kijk eens rond in je kantoor, werkplaats: nog dingen nodig die altijd van pas komen maar waar je nu toevallig nog even niet om zit te springen? Misschien toch maar in 2017 kopen dan? Gereedschap, papier, postzegels, een volle benzinetank, …. ? Je hebt er altijd wat aan, ook volgend jaar.
Denk er wel aan: zaken die meer dan € 450 kosten (ex. btw, tenzij je van Btw bent vrijgesteld – dan incl. Btw) zijn geen kosten maar investeringen en op investeringen moeten we in 5 jaar afschrijven. Die nieuwe laptop van € 600 die je nu nog koopt levert je dus een aftrekpost op van € 10 in 2017. Ook mooi, maar dat schiet hier dus niet op.
* Voor investeringen is er wel de Kleinschaligheidstoeslag: een extra en eenmalige aftrekpost van 28% (naast de gewone afschrijvingen dus) op de aanschafprijs. Aan die toeslag zitten wel twee voorwaarden: 1) het moet dus altijd gaan om dingen die tenminste € 450 per stuk kosten en 2) het totaal aan die investeringen in 2016 moet tenminste € 2.300 zijn. Zit je nu al op of over die grens van € 2.300 dan is het fiscaal voordelig dingen die je toch al wilde kopen nog dit jaar aan te schaffen.
Ga je die grens niet halen: misschien is dan 2018 een fiscaal handiger jaar?
* De KOR (Kleine Ondernemersregeling) voor de Btw. Een erg lastige regeling om uit te leggen hier omdat het nogal ingewikkeld is, of kan zijn.
Het gaat om het btw-saldo en dat is het verschil tussen de btw die je moet betalen over je omzet aan de ene en de btw die je kunt terugvragen op kosten en investeringen aan de andere kant. Als dat verschil (het saldo) over heel 2016:
– minder is dan € 1.345 hoef je niets te betalen aan btw 2016
– tussen de € 1.345 en € 1.883 ligt hoef je een deel niet te betalen.
Let wel heel goed op: als je handelt met het buitenland of gebruik maakt van de verleggingsregeling is het ingewikkelder dan alleen het saldo bepalen. Vergeet niet ook rekening te houden met de btw op het privégebruik (want dat telt ook mee!).
Voor zover je dat zelf al niet bedacht had: je kunt dat btw-saldo natuurlijk enigszins beïnvloeden. Hoe dan?
* Als je werkt met uitgaande facturen: de laatste facturen van 2017 in december versturen (hoger saldo) of in januari 2018 (lager saldo). Let wel op de factuur-eisen dan: geleverd werk of goederen van vóór december moeten in december gefactureerd worden!
* Aan de andere kant: facturen van leveranciers kun je in december betalen (lager saldo) of in januari (hoger saldo).
Een beetje (door-)rekenen kan geld opleveren. Gratis geld zelfs!
* Lijfrente en/of banksparen. De premie die je in 2017 betaalt kun je aftrekken van je inkomen (winst) 2017, maar daar zijn wel de nodige rekenregels voor die rekening houden met van-alles-en-nog-wat. Is allemaal uit te rekenen, ook nu nog. Betalen moet wel voordat 2018 begint. Hoewel….: je kunt ook via de band van de Fiscale Oudedagsreserve (FOR) spelen en even 2018 afwachten.
* Toeslagen & vermogen
Kun je aanspraak maken op de Toeslagen van 2018, dan moet je naast je inkomen ook letten op je vermogen. Het bepalende peilmoment is je vermogen op 01-01-2018 (31-12-2017 dus eigenlijk) voor de Toeslagen van 2018 (!). Denk eraan: vermogen is meer dan alleen je bank- en spaarsaldi; meetellen doen ook (groene) beleggingen, 2e (vakantie)huizen e.d. Wat niet meetelt is vermogen in je bedrijf.
* Vermogen in Box 3
Vanaf 2018 gaan de nieuwe heffingspercentages werken en die worden dus gebaseerd op je vermogen per 01-01-2018 (= 31-12-2017 dus eigenlijk).
Misschien kun je nog wat aan je vermogen sleutelen voor die peildatum? Groene beleggingen? Banksparen/lijfrente? Aflossen leningen, hypotheek? Openstaande rekeningen betalen? Die belastingaanslag toch nu maar betalen?