Belastingtelefoon krijgt (weer) onvoldoende

Ieder jaar test de Consumentenbond de kwaliteit van de Belastingtelefoon (0800-0543, voor wie het zelf eens wil proberen).
Een 5,3 als cijfer, is het in 2017 geworden. Onvoldoende & gezakt (tenminste, dat was in mijn schooltijd zo). Nogal jammer natuurlijk, om niet te zeggen: niet goed voor het vertrouwen van de burger in de overheid…


De Belastingdienst reageerde op die 5,3.
En wel zo (o.a. op het forum voor mij en mijn vakgenoten):
“Tussen de 12 en 13 miljoen mensen bellen elk jaar de BelastingTelefoon. 90 procent van hun vragen wordt juist beantwoord. Toch geeft de Consumentenbond de dienstverlening van de BelastingTelefoon een onvoldoende. Uit een onderzoek van deze organisatie beantwoordt de BelastingTelefoon specifiek fiscale vragen minder goed. De Belastingdienst heeft aanvullende maatregelen genomen om de dienstverlening verder te verbeteren. Van alle vragen die bij de Belastingtelefoon binnenkomen, bestaat 90 procent uit statusvragen, zoals ‘hoe staat het met mijn toeslagaanvraag?’ of ‘wanneer wordt mijn aangifte afgehandeld?’. 10 procent van de vragen bestaat uit fiscale vragen. Het onderzoek van de Consumentenbond gaat over deze laatste categorie. Bij fiscaal complexere vragen adviseren de informanten van de BelastingTelefoon bellers om een fiscaal dienstverlener in de arm te nemen.
Inmiddels zijn enkele maatregelen genomen om de dienstverlening verder te verbeteren.”
Tja.