’t Wordt een echte rage: de (fiscale) eindjaarstips. Mooi toch? Alle grote accountantskantoren putten zich uit in handige (nou ja, soms) tips voor het verlagen van je belastingafrekening 2015.
Nee, dat ga ik niet ook nog eens doen (nou ja, een beetje dan). Beter goed gejat dan veel tijd steken in iets wat anderen al gedaan hebben….. Toch?
Links
Ik geef jullie dus gewoon de links naar een stuk of 15 grote concullegae en hun jaarlijstjes…. En daarna volgen een paar praktische handreikingen van mij.
De lijst met links; kies je favoriet:
BDO, Flynth, KPMG, Alfa, Accon, PwC, Boertje, Witlox, Accountanz, Philipsen, NBA, v/d Laan, Baker Tilly Berk en HLB.
Je kunt na het lezen van dit alles (;-)) niet zeggen: had me dat dan gezegd!
En dan nu even praktisch
Tips zijn altijd handig en nuttig natuurlijk. Alleen welke wel, welke niet en waarom wel dan wel niet? Dat is de 1000-guldenvraag. En daarnaast: het is en blijft altijd maatwerk. Wat voor de een handig is, is voor de ander juist niet handig. Als je dus ergens aan denkt, of op een idee gebracht bent: overleg even met me. Soms is jouw situatie net even anders dan… en/of kan het nog beter.
Denk ook even door: je fiscale inkomen is tegenwoordig ook bepalend voor zaken als Toeslagen en Studiefinanciering, soms kun je dus ruimhartig scoren op vele fronten door het slim aan te pakken. Ik heb hier gevallen liggen waarin de uitgaven voor meer dan 100% door de overheid betaald zijn.
Hoe kun (moet) je denken?
* Je winst 2015 gaat matig worden (je weet meestal wel waar in jouw geval het fiscale break-evenpunt ligt want dat hebben we vaak genoeg besproken. Maar als je twijfelt: bel, mail). In dit geval schiet je met fiscale aftrekposten weinig tot niets op en kun je je geld beter opsparen voor fiscaal nuttige uitgaven in 2016. Maar zelfs dat hoeft in jouw geval weer niet waar te zijn.
* Je winst 2015 gaat goed tot heel goed worden. Ja, dan hebben fiscaal handige uitgaven vaak zin. Niet alleen fiscaal, maar dus ook op andere fronten.
Zaken die altijd voor de hand liggen:
* Kijk eens rond in je kantoor, werkplaats: nog dingen nodig die altijd van pas komen maar waar je nu toevallig nog even niet om zit te springen? Misschien toch maar in 2015 kopen dan? Gereedschap, papier, postzegels, een volle benzinetank, …. ? Je hebt er altijd wat aan, ook volgend jaar.
Denk er wel aan: zaken die meer dan € 454 kosten (ex. btw) zijn geen kosten maar investeringen en op investeringen moeten we in 5 jaar afschrijven. Die nieuwe laptop van € 600 die je nu nog koopt levert je dus een aftrekpost op van € 10 in 2015. Ook mooi, maar hier dus niet handig.
* Voor investeringen is er wel de Kleinschaligheidstoeslag: een extra en eenmalige aftrekpost van 28% (naast de gewone afschrijvingen dus) op de aanschafprijs excl. btw. Aan die toeslag zitten wel twee voorwaarden: 1) het moet dus altijd gaan om dingen die tenminste € 454 per stuk kosten en 2) het totaal aan die investeringen in 2015 moet tenminste € 2.300 zijn. Zit je nu al op of over die grens van € 2.300 dan is het fiscaal voordelig dingen die je toch al wilde kopen nog dit jaar aan te schaffen. Ga je die grens niet halen: misschien is dan 2016 een fiscaal handiger jaar?
* De KOR (Kleine Ondernemersregeling) voor de Btw. Een erg lastige om uit te leggen hier omdat het nogal ingewikkeld is, of soms kan zijn.
Het gaat om het btw-saldo en dat is het verschil tussen de btw die je moet betalen over je omzet aan de ene en de btw die je kunt terugvragen op kosten en investeringen aan de andere kant. Als dat verschil (het saldo) over heel 2015:
– minder is dan € 1.345 hoef je niets te betalen aan btw 2015
– tussen de € 1.345 en € 1.883 ligt hoef je een deel niet te betalen.
Let wel heel goed op: als je handelt met het buitenland of gebruik maakt van de verleggingsregeling is het ingewikkelder dan alleen het saldo bepalen.
Vergeet niet ook rekening te houden met de btw op het privégebruik (want dat telt ook mee!).
En voor zover je dat zelf al niet bedacht had: je kunt dat btw-saldo natuurlijk enigszins beïnvloeden. Hoe dan?
Als je werkt met uitgaande facturen: de laatste facturen van 2015 in december versturen (hoger saldo) of in januari 2016 (lager saldo). Let wel op de factuur-eisen dan: geleverd werk of goederen van vóór december moeten in december gefactureerd worden! Aan de andere kant: facturen van leveranciers kun je in december betalen (lager saldo) of in januari (hoger saldo).
Een beetje (door-)rekenen kan geld opleveren. Gratis geld zelfs!
* Lijfrente en/of banksparen. De premie die je in 2015 betaalt kun je aftrekken van je inkomen (winst) 2015, maar daar zijn wel de nodige rekenregels voor die rekening houden met van-alles-en-nog-wat. Is allemaal uit te rekenen, ook nu nog. Betalen moet wel voordat 2016 begint. Hoewel….: je kunt ook via de band van de Fiscale Oudedagsreserve (FOR) spelen en even 2016 afwachten.
* Toeslagen & vermogen
Kun je aanspraak maken op de Toeslagen, dan moet je naast je inkomen ook letten op je vermogen. Het bepalende peilmoment is je vermogen op 01-01-2016 (31-12-2015 dus eigenlijk). Denk eraan: vermogen is meer dan alleen je bank- en spaarsaldi. Meetellen doen ook (groene) beleggingen, 2e (vakantie)huizen e.d. Wat niet meetelt is vermogen in je bedrijf.
Voor de Huurtoeslag mag je op 01-01-2016 maximaal € 21.437 aan vermogen hebben, voor een koppel is dit € 42.874. Voor de Zorgtoeslag en het kindgebonden budget zijn deze bedragen € 103.941 en € 125.778.