Das Auto ….. & ‘de bijtelling’

Zo, ’t is wat! Vorige week nog ‘on top of the world’ en deze week ‘down the drain’: de Volkswagen in zwaar weer, en niet zo weinig ook. AdNWeb AutowrakMet 660.000 werknemers aan boord, las ik. Heeft Frau Merkel er een klusje bijgekregen.
VW als merk: ook in 2014 het best verkocht in Nederland met bijna 43.000 stuks (tweede plek Peugeot en op brons Renault. Een Duits-Franse coalitie is autoland EU dus eigenlijk, en daar gaan we de komende tijd vast wat van merken). Er wordt langzaamaan ook steeds vaker op heel andere plekken erg nerveus gereageerd.
Na de break, onder genot van een passend liedje, het waarom.
Nu met update 28/09/2015. 

Want: de Bijtelling
Er is dus door VW gesjoemeld met de diesel-uitstootwaarden. En wellicht (waarschijnlijk) ook met de cijfers over het brandstofverbruik, en met…. En niet alleen door VW, ook door andere automerken horen we ineens overal. “Een publiek geheim”, noemden ze het in het journaal want dat doet ieder automerk… We doen (deden?) alleen met z ’n allen of we dat niet wisten en niet zagen. Zoals het kindje dat de handjes voor de ogen doet, dan kunnen we het kindje immers niet zien.

Maar dan is er toch wel een stevig probleempje in Nederland. Want in ons land kennen we een -zacht gezegd- nogal fijnmazig systeem rond ‘de bijtelling’ voor zakelijke auto’s van ondernemers en ‘lease-auto’s’ van werknemers. Een systeem dat is gebaseerd op strikte cijfers rond de CO2-uitstoot aan de ene en de gegevens van de autofabrikanten aan de andere kant. En die fabriekscijfers zijn allemaal gebaseerd op hetzelfde soort testen als waarover VW nu gestruikeld is. Nu hebben we het over de NOx-uitstoot (diesel), kloppen de CO2-cijfers nu ook niet?

De politiek heeft zich er inmiddels met volle kracht op gestort. Stel dat die CO2-cijfers niet blijken te kloppen en nooit geklopt hebben: wat betekent dat dan voor de fiscale ‘bijtellingen’? Is een auto met 14% bijtelling dan ineens een 20% auto geworden? En een 20% wordt 25%? Met terugwerkende kracht ook nog eens (want de wettelijke cijfers liggen vast, de cijfers van de auto ’s veranderen). En als dat zo is: wie gaat dat dan betalen, en vanaf wanneer? En hoe?
We gaan maar eens kijken of het kindje de handjes nog voor de oogjes blijft houden, want als ze ze weghaalt zou ze wel eens heel erg kunnen schrikken.
De Belastingdienst en vele advocaten lopen zich inmiddels warm.

Update 28/09/2015:
En ja hoor, het feest is al begonnen.
Kan de Belastingdienst naheffen als de CO2-waarden achteraf te laag opgegeven blijken te zijn geweest? Ja, zegt Accountantskantoor BDO. Nee, zegt de autobranche, want die waarden worden door de RDW (de overheid zelf dus) jaarlijks vastgelegd en gecontroleerd (;-)).
Jaarlijks dus. Dus kunnen er vanaf 2016 nieuwe waarden gaan gelden…. Advocaten hebben al aangekondigd rechtszaken te gaan beginnen namens autobezitters die onder de 25% bijtelling (de hoogste dus) vallen als de fiscale behandeling van degenen met een -onterechte- lagere bijtelling niet worden herzien (verhoogd, bedoelen ze dus).
Gezellig allemaal weer.